Předchozí
Zavřít Přesunout

Arthur Pass, West Coast

Jižní ostrov

16. den - 11.únor 2008

I dnešní noc byla hodně deštivá, ale k ránu začalo sluníčko vylézat a pěkně připalovat. Dnešním úkolem je přejet z východního pobřeží Jižního ostrova přes horské sedlo Jižních Alp Arthur Pass na západní pobřeží. Nevíme co od cesty máme čekat, většinou cesta přes horské průsmyky bývá hodně pomalá a klikatá. Vyrážíme z Christchurch a v před námi se již kousek za městem otevírá krásná horská scenérie Jižních Alp, které se majestátně zvedají z naprosté roviny.
Jižní Alpy před námi... Blížíme se k nim...
Blížíme se k nim a cesta je stále horně rovná a široká. Silnice se začíná zvedat, ale stále jedeme po krásné silnici. Krom asi dvou krátkých stoupacích a klikatých úseků je silnice stále krásná až k horskému sedlu Arthur Pass. Celou dobu nám svítí i sluníčko. V Arthur Pass se vše mění. Silnice začne stoupat a hodně se klikatit. Zároveň zde vjiždíme do mraků a tedy do docela prudkých spršek deště.
Krásná krajina... Stále rovina...
Klikatá, ale široká silnice nás dovede až k moři západního pobřeží, tam se narovnává a pokračuje směrem na jih. Počasí však zůstává hodně mokré. Jsou přeháňky a je chladno, musím v autě pustit topení. Dnes chceme dojet až do vesnice Franc Josef Glacier a ubytovat se zde v kempu Kiwi Rain Forest Holiday Park a zůstat zde dvě noci.
První stoupání... Ovce všude kolem...
Cestou máme ještě zastávku ve městě Hokitika, které je centrem těžby a zpracování vzácného zeleného kamene - Nefritu. Chtěli jsme navštívit místní továrnu a podívat se na opracovávání a hotové výrobky, ale přijeli jsme sem dost pozdě a bylo již zavřeno. Otevřeno zůstalo jen pár malých krámků a galerií. Ceny výrobků a šperků z Nefritu se pohybují v astronomických částkách. Pokochali jsme se překrásnými šperky kombinace zeleného kamene zdobeného zlatem, nebo pouze různých zpracování Nefritu, místními zvaného Jade.
Most v Arthur's pass... Hora v mlze...
Po docela velikém zdržení v Hokitice dojíždíme hodně pozdě do Franc Josefu. V Kiwi kempu chytáme poslední volné místo, avšak nefunguje zde WiFi internet, což je pro nás docela zklamáním. Trošku se navečeříme a jdeme spát, zítra nás čeká 3 hodinový výlet na koních v podhůří Jižních Alp... Jednou z velkých zajímavostí naší cesty byl most (fotka vpravo pod tímto textem). Most jsem nazval "3 v jednom", protože nejen že slouží k přejezdu aut jedním pruhem, navíc přes něho vedou koleje a projíždí i vlak ;o)) Hlavní části mostu jsou dřevěné, dokonce i podklad pod asfaltem je dřevo!!
Vodopád u cesty... Výborný most aneb 3 v jednom...